Föreningsnytt: Tommy lägger skorna på hyllan i match 347

Publicerad: 2019.07.04

Tommy Andersson gör under fredagen mot Korsberga sin 347:e tävlingsmatch i Valtorpströjan. Med det blir han tillsammans med Joakim Gabrielsson den spelare som gjort mest antal tävlingsmatcher för Valtorps IF.
Hela tjugo säsonger i Valtorpströjan har det blivit efter debuten år 1998, däremellan en säsong i Heimer 2005. Nu är Tommy Anderssons karriär som fotbollsspelare nära sitt slut. Mäktiga siffran 347 matcher ska tangeras under fredagen och därmed kliver han upp i delad ledning tillsammans med Joakim Gabrielsson när det kommer till spelade matcher i Valtorpströjan. Det blir ingen 348:e. Tommy får själv motivera varför nedan:

- Har man påbörjat en säsong så bör man löpa linan ut, det har alltid varit viktigt för mig. I detta fallet måste jag göra ett undantag, åtminstone som spelare. Helt plötsligt står jag på 347 spelade matcher i Valtorpströjan, samma som Joakim Gabrielsson. Han är och kommer alltid att vara den viktigaste person i min fotbollskarriär.

Valtorps två mesta spelare. Joakim Gabrielsson femma från vänster. Tommy Andersson näst längst ut till höger.

Jag förstod det inte förr men inser nu vad han har betytt för mig och hur jag är formad. Jocke stod för allt det som jag idag värderar högst. Den lojalitet mot klubbmärket och det driv han hade för att Valtorps IF skulle må så bra som möjligt, både på och utanför plan. Klubben var alltid större än den enskilde spelaren. Det gör fortfarande ont i mig att han fick lämna oss alldeles för tidigt, men mycket av hans Valtorpsarv har förts vidare och jag kommer vara evigt tacksam för den fostran jag fick av honom. I en värld där det blir vanligare att spelare sätter sig själva först så hoppas man att jag kan hjälpa till att föra Jockes arv vidare. Klubben först, alltid.

Så detta är mitt sätt att hedra och säga tack till Jocke. Att få dela en sådant rekord med Valtorps störste genom tiderna är svårt för mig att greppa och jag är väldigt glad och stolt.

Ett stort tack även till alla fantastiska personer som man spelat med, tränats av och stött på runtomkring fotbollen.
Fotbollen kommer fortsätta vara en stor del av mitt liv, dock vid sidlinjen.

Tack!