Lucka 4: Livesänt ankrace - från galen idé till 80 000 kronor på tjugoåtta dagar
Publicerad: 2020.11.30

2020 har varit ett år likt inget annat för Valtorps IF. Den stora inkomstkällan inomhusbingo & drive-in-bingo har inte gått att bedriva, därför fick föreningen tänka om och tänka nytt. I dagens lucka kan du följa hela processen från tanken som väcktes 16 maj och som bara tjugoåtta dagar senare, den 13 juni genererade 80 000 kronor till föreningen.
Foto: Från Falköpings Tidning
- Tanken väcktes på skoj när vi i tränarstaben satt vid solväggen på Brovalla inför en träning och tog en kaffe. Vi hade tidigare under våren livesänt en internmatch med hjälp av Marcus Anderssons teknik i grym kvalitet och fick då fin respons för att det upplevdes proffsigt hemma i TV-sofforna i en annars mörk tid mitt i starten av pandemin. Jag minns att vi sa något i stil med "tänk om man skulle drönarsända ett ankrace". Ankrace är ju en klassiker vi brukar bedriva i ån på Brovalla varje år under Valtorpsdagen. Vi skrattade åt det då men jag började ganska snabbt fundera på hur det skulle kunna gå till i praktiken, säger Viktor Fränberg som var en av idéskaparna till det livesända Ankracet som blev en viktig inkomstkälla för Valtorps IF under året.
Några veckor senare, den 16 maj hade den för året nya ordföranden Anders Andersson kallat till Workshop på Brovalla där alla sektioner träffades för att skapa idéer på hur föreningen kunde drivas framåt under 2021. Sektionerna kunde under föreläsningen och diskussionerna gå och skriva upp idéer som ploppade upp och Viktor skrev upp "Livesänt ankrace" på en av lapparna. Viktor och Anders konstaterade båda två att Ankracet inte skulle vänta, tillsammans med Marcus Andersson som också var på plats på Brovalla började planeringen lite smått.
- Vi bedrev något som vi kallade "Stjärnligan" med herrlaget under våren. Det var en kollektiv och individuell tävling som höll på drygt en månad och just den 16 maj var det final för denna omgångens tävlingar. Den 13 juni skulle nästa omgångs final vara. Så vi bestämde ganska hastigt att vi satsar på att genomföra ett livesänt ankrace den 13:e juni i samband med finalen.
Lördagen därpå träffades Anders, Viktor och Marcus för att sy ihop planeringen och ta fram en konkret plan på hur det livesända ankracet skulle gå till.

Mindmap från första ankmötet, 23 maj. Bara 21 dagar innan ankorna skulle släppas i ån.
- Det blev full fart direkt och vi förstod att tiden var knapp till 13 juni så vi behövde jobba på intensivt. Alla utom Anders tyckte att det lät som en väldigt hög ribba att sälja 1000 ankor för 100 kronor styck på mindre än en månad. Hela kalkylen vi gjorde gick ut på att vi behövde sälja alla 1000 ankor, och vi gick därför ut med en förstavinst på hela 16.000 kronor och en andravinst på 5000.
Den första officiella annonsen som kom ut på sociala medier.

Ank-kommitén följde dagligen sålda ankor med hjälp av en ankometer. Den 26:e maj var 125 ankor sålda. Skulle resterande 875 ankor säljas under arton dagar?

Spelartruppen gjorde ett stort jobb med försäljning av ankor. När man hade sålt ankor kommenterade man med en ank-emoji för varje såld anka i en facebooktråd. Detta för att pusha varandra och tävla internt om vem som var truppens bäste ankförsäljare.
Fler folk i föreningen involverades och med tävlingsfotbollen vilandes pågrund av covid-19 var det i princip bara ankor det pratades om i Valtorps IF under dessa veckor. Anton Sjögren såg till så att sponsorgruppen och övriga i spelartruppen började leta sponsorpriser. Eva Jiremyr och David Uvesten gjorde ett stort jobb i att se till så att de sålda ankorna tilldelades ett nummer och att detta kontinuerligt fördes in på hemsidan. Nicklas Pettersson anlitades tidigt som studioankare och började genast att skriva ett manus inför sändningen. Hela Valtorp förstod att något stort var på gång, spelartruppen sålde ankor till sina nära och kära samt till kollegor och delade annonser via sina sociala medier. På instagram, facebook och Twitter gjorde Valtorps IF via Marcus Andersson och Viktor Fränberg olika bilder, filmer och reklam för att sprida ankracet 13:e juni som en stor happening som man inte ville missa. Vår ordförande Anders Andersson satte upp annonsblad på matbutikerna i stan. Falköpings Tidning var på plats och uppmärksammade planeringen inför racet. Som sagt, ingen skulle kunna missa chansen att köpa en anka och följa dramatiken, kvällen den 13 juni....
Detta var del 1 av "Livesänt ankrace - från galen idé till 80 000 kronor". Del 2 kommer senare under julkalendern.

Parallellt med Julkalendern säljer vi virtuell julkörv.
Du köper en körv för 100 kronor styck och är med i en utlottning på halva potten som delas ut på julafton.
Swisha för din/dina körvar senast 21/12 klockan 23:59. Ju mer körvar du köper desto större chans har du att vinna utlottningen.
Swisha till 123 123 74 11
Meddelande: körven
- Tanken väcktes på skoj när vi i tränarstaben satt vid solväggen på Brovalla inför en träning och tog en kaffe. Vi hade tidigare under våren livesänt en internmatch med hjälp av Marcus Anderssons teknik i grym kvalitet och fick då fin respons för att det upplevdes proffsigt hemma i TV-sofforna i en annars mörk tid mitt i starten av pandemin. Jag minns att vi sa något i stil med "tänk om man skulle drönarsända ett ankrace". Ankrace är ju en klassiker vi brukar bedriva i ån på Brovalla varje år under Valtorpsdagen. Vi skrattade åt det då men jag började ganska snabbt fundera på hur det skulle kunna gå till i praktiken, säger Viktor Fränberg som var en av idéskaparna till det livesända Ankracet som blev en viktig inkomstkälla för Valtorps IF under året.
Några veckor senare, den 16 maj hade den för året nya ordföranden Anders Andersson kallat till Workshop på Brovalla där alla sektioner träffades för att skapa idéer på hur föreningen kunde drivas framåt under 2021. Sektionerna kunde under föreläsningen och diskussionerna gå och skriva upp idéer som ploppade upp och Viktor skrev upp "Livesänt ankrace" på en av lapparna. Viktor och Anders konstaterade båda två att Ankracet inte skulle vänta, tillsammans med Marcus Andersson som också var på plats på Brovalla började planeringen lite smått.
- Vi bedrev något som vi kallade "Stjärnligan" med herrlaget under våren. Det var en kollektiv och individuell tävling som höll på drygt en månad och just den 16 maj var det final för denna omgångens tävlingar. Den 13 juni skulle nästa omgångs final vara. Så vi bestämde ganska hastigt att vi satsar på att genomföra ett livesänt ankrace den 13:e juni i samband med finalen.
Lördagen därpå träffades Anders, Viktor och Marcus för att sy ihop planeringen och ta fram en konkret plan på hur det livesända ankracet skulle gå till.

Mindmap från första ankmötet, 23 maj. Bara 21 dagar innan ankorna skulle släppas i ån.
- Det blev full fart direkt och vi förstod att tiden var knapp till 13 juni så vi behövde jobba på intensivt. Alla utom Anders tyckte att det lät som en väldigt hög ribba att sälja 1000 ankor för 100 kronor styck på mindre än en månad. Hela kalkylen vi gjorde gick ut på att vi behövde sälja alla 1000 ankor, och vi gick därför ut med en förstavinst på hela 16.000 kronor och en andravinst på 5000.

Den första officiella annonsen som kom ut på sociala medier.

Ank-kommitén följde dagligen sålda ankor med hjälp av en ankometer. Den 26:e maj var 125 ankor sålda. Skulle resterande 875 ankor säljas under arton dagar?


Spelartruppen gjorde ett stort jobb med försäljning av ankor. När man hade sålt ankor kommenterade man med en ank-emoji för varje såld anka i en facebooktråd. Detta för att pusha varandra och tävla internt om vem som var truppens bäste ankförsäljare.
Fler folk i föreningen involverades och med tävlingsfotbollen vilandes pågrund av covid-19 var det i princip bara ankor det pratades om i Valtorps IF under dessa veckor. Anton Sjögren såg till så att sponsorgruppen och övriga i spelartruppen började leta sponsorpriser. Eva Jiremyr och David Uvesten gjorde ett stort jobb i att se till så att de sålda ankorna tilldelades ett nummer och att detta kontinuerligt fördes in på hemsidan. Nicklas Pettersson anlitades tidigt som studioankare och började genast att skriva ett manus inför sändningen. Hela Valtorp förstod att något stort var på gång, spelartruppen sålde ankor till sina nära och kära samt till kollegor och delade annonser via sina sociala medier. På instagram, facebook och Twitter gjorde Valtorps IF via Marcus Andersson och Viktor Fränberg olika bilder, filmer och reklam för att sprida ankracet 13:e juni som en stor happening som man inte ville missa. Vår ordförande Anders Andersson satte upp annonsblad på matbutikerna i stan. Falköpings Tidning var på plats och uppmärksammade planeringen inför racet. Som sagt, ingen skulle kunna missa chansen att köpa en anka och följa dramatiken, kvällen den 13 juni....
Detta var del 1 av "Livesänt ankrace - från galen idé till 80 000 kronor". Del 2 kommer senare under julkalendern.

Parallellt med Julkalendern säljer vi virtuell julkörv.
Du köper en körv för 100 kronor styck och är med i en utlottning på halva potten som delas ut på julafton.
Swisha för din/dina körvar senast 21/12 klockan 23:59. Ju mer körvar du köper desto större chans har du att vinna utlottningen.
Swisha till 123 123 74 11
Meddelande: körven
Fler nyheter
- Herr: Sen vändning gav seger mot Värsås
- Herr: Delad pott på Brovalla
- Herr: Seger i seriepremiären
- Ungdomssektionen: Snart dags för träningar på Brovalla!
- Seriepremiär A-lag
- Valtorps IF årsmöte 2025
- Herr: William Hassel klar för Valtorps IF
- Herr: Välkommen tillbaka, Evraz Salih
- Förening: Julhälsning från Valtorps IF
- Herr: Bröderna Fredriksson klara för rödvita Valtorp