Sök på valtorpsif.se

Samarbetspartners

Herr: Fränberg och Käll tar över Valtorp C

Publicerad: 2023.11.29

Viktor Fränberg och Adam Käll kommer att leda Valtorps återuppstartade C-lag under säsongen 2024. Laget har börjat att rekrytera spelare men letar fortsatt efter gamla Valtorpare som kan tänka sig att väcka upp fotbollskarriären på nytt.
Frånvaron från föreningen blev kort för Viktor Fränberg och Adam Käll, det står nu nämligen klart att de tar över Valtorps C-lag där de kommer leda laget på match men även göra ett tappert försöka att väcka de egna slitna kropparna för ett par insatser till i den rödvita tröjan.

Senast Valtorp hade tre lag i seriespel var under covid-säsongen 2021. Tanken med C-laget eller U2 som det lär heta formellt är att laget ska spela halvserie i den lägsta u-lagsserien vilket borde innebära 7-8 matcher över en hel säsong. Duon är öppna för att om intresse från spelarna finns även arrangera någon träning i månaden.

Viktor och Adam har haft andra erbjudanden både högt och lågt, buden har nekats och tanken har hela tiden varit att ta helt ledigt från fotboll ett år, men kommenterar valet att fortsätta som Valtorpare enligt följande:
- Vi har haft en kravlista som inget annat lag kunnat matcha, när Valle C kom in i bilden blev det glasklart vad vi skulle göra nästa år.

Kravlistan:
  • Ingen försäsong
  • 0 kronor arvode
  • En träning i månaden med obligatorisk bastu efter
  • Laget spelar halvserie

- Tanken med att dra igång C-laget är att vi tror att det finns många med Valtorpsanknytning som lagt ned karriären av olika anledningar men gärna hade spelat fotboll i nån form om det inte var så att en satsning tog så mycket tid. Det finns många därute som har mycket att ge föreningen och kan hjälpa till att föra vidare den kulturen som byggts upp här över lång tid bara genom sin närvaro. Vi själva känner att tidsaspekten gör att vi tar ett lite lugnare fotbollsår 2024, men att vara kvar i föreningen på denna nivån känns klockrent. Vi är ju måna om Valtorps IF och tror att det här kan vara ett bra steg för föreningen.

Det återuppstartade C-laget ger sig nu ut på rekrytering, och har redan fått flera positiva svar, bland annat från föredetta Valtorpstränarna Tommy Andersson och Edvin Olsson.

- P35- gubbar är av högsta intresse, där finns det ett par riktiga guldkorn, men vi ser det också som ett tillfälle för våra unga spelare i u-laget att få möjlighet till fler matchtillfällen vilket vi kommer ha en god dialog med A-lagets stab kring. Vi kommer scanna igenom fogis och historieböckerna och kika läget. Vi hoppas att det finns många Valtorpare som kanske trott att de gjort sin sista match men som nu tänker om och vill vara en del av föreningen igen i en liten utsträckning. Det kan också vara någon stackare som aldrig dragit på sig rödvita tröjan som kan ta chansen nu. Man kan tänka att man är tillgänglig en eller alla matcher, eller kanske att man är sugen på att vara med runt laget. Vi är öppna för förslag men vill bygga laget runt den Valtorpsandan vi lärt oss.

Juli 2024

Ti On To Fr