Herr: Valtorp föll i premiären

Publicerad: 2024.04.18

Gullspång tog ledningen efter 40 minuter i en jämn men ganska avslagen tillställning och hamnade i förarsätet inför andra halvlek där de också utökade i den 51:a minuten. Valtorp kom inte närmare än en reducering 65:e minuten genom Felix Fritzon.
Första halvlek
Valtorp inledde matchen okej, där det dock syntes att hemmalaget behärskade gräsunderlaget på ett annat sätt och spelade rakt och direkt på ett sätt som prövade Valtorps lagdelar. Valtorp försökte att bygga spel med kombinationer och nådde många gånger in centralt på mitten och ut på kanter i fina kombinationer. Mellan minut tjugo och trettio kändes det som Valtorp verkligen kommit in i det och när man började lägga bollar på yta bakom backlinjen så hotade både Ricardo Iljazim och Sadam Elmi sina ytterbackar med bra fart. Valtorp vaskade fram några hörnor och lite ströchanser, men i ärlighetens namn inget superläge. Inte heller Gullspång öste på med chanser, men när läget dök upp efter att Valtorp inte varit resoluta nog i defensivt straffområde så var hemmalagets rutinerade forward Idriz Zain distinkt och smällde in 1-0. Ett psykologiskt tungt mål, där känslan i första halvlek verkligen var att laget som tar ledningen kommer koppla ett starkt grepp om matchen.

Andra halvlek
Inte heller andra halvlek startade som Valtorp ville utan redan efter fem minuter så fick Gullspångs målvakt en superträff på en volleyspark som gick över Valtorps backlinje och friställde Idriz Zain som kyligt rullade in 2-0. Tungt, tungt för Valtorp som nu behövde lägga in flera växlar i sitt anfallsspel och dra upp tempot ordentligt. Det gjorde man, men Gullspång som var kontringsstarka låg också bra i positioner defensivt och i minut 64 så höll man också på att göra 3-0 men Gabriel Edin stod för en superräddning och höll kvar Valtorp i matchen. Bara minuten senare skulle Valtorps reducering komma. Ett fint anfall regisserat av Filip Gabrielsson gjorde att bollen nådde Simon Quick som elegant lirkade in bollen mellan backlinjen där Felix Fritzon löpte sig in och lade in bollen i mål. Supertrycket från Valtorp uteblev sista tjugo minuterna och inga direkta målchanser skapades. En tung förlust i seriepremiären.

Nästa match:
Mölltorp/Brevik - Valtorps IF
Lördag 27 april, 15.00
Mölltorps IP

Matchfakta

• Gullspångs IF - Valtorps IF 2-1 (1-0)
  • Resultat: 2-1 (1-0)
  • Datum: 2024-04-20
  • Tid: 12.30
  • Sammanhang: Div. 5 Östra
Gabriel Edin
Thor Acker Jonas Olsson Leo Setterberg Felix Fritzon