Herr: Seger mot Våmb

Publicerad: 2024.05.13

A-laget stod för sin hittills bästa insats för året när Våmb besegrades med 4-1 (2-0). Målen gjordes av Filip Gabrielsson, David Hallqvist, Dino Cemal och Robin Andersson.
Första halvlek:
Gästande Våmb kom obesegrade till Brovalla och visade i inledningen av matchen prov på ett bra tempo och mycket spelvändningar för att få Valtorps lagdelar att flytta på sig. Under inledande tio-minutaren satt Våmb i förarsätet spelmässigt, men Valtorp jobbade sig i in matchen och började skapa chanser och fick utdelning efter 19 minuter då Filip Gabrielsson via distans fick en kanonträff och gjorde 1-0 för Valtorp. Bara en minut senare så var David Hallqvist påpassligt framme och bröt bollen vid halvplan och ryckte sig förbi Våmbs hemåtjagande spelare innan han distinkt dundrade in sitt första mål i tävlingssammanhang för Valtorp. Valtorp kontrollerade matchen därefter medans Våmb gjorde vad de kunde för att jobba sig in igen efter en tuff start, detta utan att skapa superfarliga lägen.

Det var vätskepaus i mitten av båda halvlekarna pågrund av värmen. Valtorp passade precis innan pausen mitt i den första halvleken på att göra både 1 och 2-0.

Andra halvlek:
Andra halvlek kunde inte startat mycket bättre för Valtorps del. Hugo Jansson bröt bollen högt upp i banan, spelade vidare till Felix Fritzon som på ett fint sätt friställde Dino Cemal som elegant chippade in 3-0 och sänkte Våmbs hopp om att komma in med ny energi i andra halvlek. Efter 70 minuter hoppade Robin Andersson in i spel för första gången i år, en minut senare hade han på ett patenterat Robin-Anderssons vis jobbat till sig bollen efter en fast situation och ett par motlägg och därefter satt bollen i krysset. 4-0 till Valtorp! I matchens slutminuter så fick Våmb på ett alldeles för enkelt sätt göra 4-1, en nolla som Gabriel Edin hade gjort sig välförtjänt av och enda smolken i glädjebägaren i en annars mycket väl genomförd fotbollsmatch av de rödvita.

Filip Gabrielsson blev helt korrekt utsedd till matchens lirare i Valtorp, där flera ska berömmas men inte minst Henrik Wallén som i sin A-lagsdebut gjorde 60 felfria minuter på högerbacken innan han ersattes av Alexander Svensson.

Matchfakta

• Valtorps IF - Våmbs IF 4-1 (2-0)
  • Resultat: 4-1 (2-0)
  • Datum: 2024-05-12